1 Ocak 2025’te devreye girecek UTTS ile akaryakıt alımlarında usulsüzlüklerin önüne geçilecek ve kayıt dışı ekonomiyle etkin bir şekilde mücadele edilecek.
Sistem Nasıl Çalışacak?
Taşıtların yakıt depo girişlerine Taşıt Tanıma Birimi (TTB) takılır. Yakıt dolum işlemi sırasında TTB’den plaka bilgisi diğer UTTS donanımları aracılığı ile otomatik olarak ödeme kaydedici cihaza iletilir.
UTTS mükellefleri ve paydaşları Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi’ne kaydolurlar.
Taşıt sahipleri ve akaryakıt istasyonu işleten mükellefler UTTS donanımlarına ilişkin montaj taleplerini UTTS platformu üzerinden Darphane’ye bildirirler. Darphane tarafından yetkilendirilmiş olan Yetkili Montaj Firmaları Darphane’den temin edecekleri UTTS donanımlarını taşıtlara ve akaryakıt istasyonlarına monte ederler.
Zorunluluk ve Kapsam
Vergi Mükellefleri: İş yerlerine ait veya kiraladıkları araçlara taşıt tanıma birimi taktırmak zorunlu olacak. 31 Aralık 2024’e kadar bu işlem tamamlanmalı. UTTS’den düzenlenmeyen belgeler vergi kanunları bakımından geçersiz sayılacak ve vergi indirimine konu edilemeyecek.
Hedefler ve Faydalar
Vergi Kaçakçılığı: Her yıl yaklaşık 15 milyar lira vergi kaybı önlenecek.
Şeffaflık ve Denetim: Akaryakıt alımları daha şeffaf ve denetlenebilir hale gelecek, usulsüz fatura oluşturma riski ortadan kalkacak.